כפי שניסח זאת פרופ’ אוריאל מירון במסגרת הטקסט המלווה שכתב לתערוכה: “בוגרי המחלקה לעיצוב תכשיטים של שנת 2021 מציגים פרויקטים שנענו לאתגרים המיוחדים של השנה שחלפה, אשר שינו באופן מהותי את אופני הלימוד, את תנאי העבודה הפיסיים ואת הגישה לאמצעים וחומרים. רוב שנת הלימודים הכה-חיונית של שנה ד’ עמדה בסימן סגרים, הגבלות, ושאר קשיים אקדמיים, כלכליים, לוגיסטיים ואישיים שנבעו ממשבר הקורונה והשלכותיו. והנה, השכילו בוגרינו להעמיד גוף של פרויקטים מרשימים שמהם ניבטות סקרנות, חדשנות, העמקה במחקר חומרי ורעיוני, מקצועיות והבעה אישית.
מקבץ הפרויקטים השנה מתאפיין במגוון עשיר של שילובי חומרים ותהליכי פיתוח וייצור שחלקם ניסיוניים במלוא מובן המילה. חלק גדול מן הפרויקטים השנה לוו במחקר עיוני וחזותי אינטר-דיציפלינרי שהוביל מעיסוק בכמה נושאי על לבחירה בתחום ספציפי ותהליך יצירתי ממוקד. שני נושאי על עיקריים העסיקו את בוגרינו: שאלות של זהות: אישית, גופנית, מגדרית, עדתית ,מקצועית, קהילתית, ועוד. ושאלות הנוגעות לחיים על פני האדמה בהקשרים רחבים של אקולוגיה, קיימות, ביולוגיה ואף גאולוגיה. מובן שכל סטודנט.ית ניטב.ה את העשייה מתוך חופש יצירתי מוחלט, וקשב לתהליכי העבודה עצמם, וגם מתוך שאלות עיצוביות\אסתטיות”.
זו הזדמנות להביע הערכה לנחישותם ותושייתם של בוגרינו – וגם ליצירתיות והמרץ בה השכילו סגל המרצים לשנות במהירות שיא את תוכנית הלימודים בתגובה להגבלות והמשוכות הרבות שליוו את השנה האחרונה.
בברכה,
אורי סאמט
מזל טוב סטודנטיות.ים בוגרות.ים יקרות.ים
התקופה האחרונה הציפה, ביתר שאת, את החשיבות והמחשבות סביב נושאים משמעותיים ובעלי השפעה על עתידנו ועתיד העולם בו אנו חיים. מערך דרישות הבסיס לקראת תחילת העבודה והמחקר על פרויקטי הגמר במחלקה לעיצוב תכשיטים עודכנו השנה והתחשבו, בין היתר, גם ביעדים שהוגדרו על ידי האו”ם (UNESCO SDG).
כל אלו הוכנסו לבריף מעודכן של הנחיות לפרויקט הגמר המכיל רשימה של נושאי על שאליהם חויבו הסטודנטים להתממשק. לבחור נושא אחד או יותר, ולהפכו למוטיב מוביל בפיתוח הפרויקט.
במסגרת עבודת הסטודנטים והסגל המלווה את התקדמות הפרויקטים, נעשתה חשיבת עומק אודות אמצעים העומדים לרשות עולם העיצוב לקידום סוגיות חברתיות, תרבותיות וסביבתיות תוך התייחסת לסוגיות כגון רמת רווחה, שוויון מגדרי, קיימות, חתירה לצדק חברתי, צריכה מבוקרת ועוד, כמדדים לאיכות חיים ולהשפעתה של האקדמיה על הסביבה שבה היא פועלת.
סדרת פרויקטי הגמר של המחזור הנוכחי מורכבת מתוצרי למידה של סטודנטים שחקרו, עיצבו ויצרו בשנה של מגפה משתוללת, מחאה חברתית, מלחמה וימים על גבי ימים של עבודה בתנאי ריחוק חברתי.
הנסיבות הייחודיות שהציבו השנה וחצי האחרונות, הניבו פרוייקטים מעוררי מחשבה והתפעלות, שבהם הוחלפו לעיתים מתכות וכלי עבודה מסורתיים, בחומרים קיימים וזמינים ובטכניקות עבודה עמלניות.